Panele akustyczne 2017
Rip
2017-10-23 02:17:34 UTC
Chciałbym trochę poprawić akustykę w pokoju (typowy blok, gołe ściany), tudzież w sali prób, która robi też za studio. Sala (ściany betonowe) jest już trochę wyciszona gąbkami, o dziwnych kształtach, które prawdopodobnie jakieś właściwości akustyczne mają, bo jest tam znacznie lepiej niż przed wyklejeniem.

Tak, zdaję sobie sprawę, że zrobienie tego profi wymagałoby pomiarów i jakiejś solidnej wiedzy w temacie. Na razie chcę jednak zrobić cokolwiek.

Wymyśliłem sobie kupno paneli z wełny Isover PT80. Robienie tego samemu średnio mi się uśmiecha z powodu silnego braku zdolności manualnych, a ta wełna to potencjalnie dość groźna sprawa.

Na Allegro znalazłem np. coś takiego
http://allegro.pl/panele-akustyczne-124-x-64-cm-isover-pt-80-i6958265208.html

a tu strona tego sklepu
http://www.akustyczny.com.pl

Ktoś to ma? Warto? A może coś innego kupić? Postawienie regału z książkami przy każdej ścianie raczej nie wchodzi w grę.

Rip
RK
2017-10-23 15:23:15 UTC
Post by Rip
[...]
Dzięki za info, całkiem fajne. Chyba kupię z parę do dużego pokoju, bo
mam tam jakieś pogłosy i prawie gołe ściany. Przyjemne z pożytecznym ;)
Robert.
RK
2017-10-23 20:16:12 UTC
Post by Rip
[...]
Trochę wgryzłem się w temat i z tego co przez parę godzin wyczytałem
wynika, że panele z wełną mineralną mają lepszą (szerszą) pochłanialność
akustyczną od pianek, gąbek, itp. Niepokoi mnie tylko aspekt pylenia
wełny w kontekście zdrowotnym. Uzupełnieniem paneli mają być pułapki
basowe lub rezonatory w rogach pokoju.
Robert.
Rip
2017-10-23 20:32:07 UTC
Post by RK
[...]
Dlatego ta wełna jest owinięta agrowłókniną albo folią, tudzież nawet pokrywana klejem - i dlatego sam się tym nie chcę babrać. Ale jak jakość wykonania wygląda w tych konkretnych panelach to nie wiem.

A co do wgryzania się w temat, to jest on tak szeroki i pełen wypowiedzi ludzi o mentalności audiofilskiej, że naprawdę można w trakcie zgłupieć, osiwieć i nadal nie wiedzieć nic na pewno.

Rip
RK
2017-10-24 07:55:55 UTC
Post by Rip
[...]
Z dystansu wyglądają ładnie ale jest jedno zbliżenie (na tej stronie
allegro, którą podałeś) i już tak ładnie nie jest. Co do tej folii...
czy ona przepuszcza dźwięk? No bo jeśli nie, to ta wełna chyba nie
zadziała jak tłumik. Swoją drogą folia zapewne lepiej zabezpiecza przed
pyleniem, niż materiał.
Robert.
Rip
Folia przepuszcza dźwięk, trochę odbija górę częstotliwości, co ponoć może być korzystne. Ale to już naprawdę nie mój obszar kompetencji.
RK
2017-10-27 01:02:32 UTC
Post by Rip
Ale jak jakość wykonania wygląda w tych konkretnych panelach to nie wiem.
Byłem dzisiaj w pracowni tej firmy w Wa-wie. Panele wyglądają
przyzwoicie - wystarczająco estetycznie jak dla mnie. Ta promocja na
allegro potrwa jeszcze ze dwa tygodnie po czym ceny podniosą się nieco
do poziomu cen na stronie firmy. Zauważyłem jeszcze, że w
przeciwieństwie do paneli firmy Bluetone (gdzie z tyłu jest sklejka) tył
jest zabezpieczony czarną agrowłókniną. Badwave mają panele o grubości:
5, 10 i 15 cm, Bluetone max 10 cm.
Robert.
Rip
2017-10-28 18:45:02 UTC
Post by RK
[...]
Czyli po prostu są całe owinięte? Bo przecież też z tyłu muszą mieć sklejkę czy jakieś drewno. Zdecydowałeś się na coś?

Rip
RK
2017-10-28 23:47:32 UTC
Post by Rip
Czyli po prostu są całe owinięte? Bo przecież też z tyłu muszą mieć sklejkę czy jakieś drewno. Zdecydowałeś się na coś?
Mają tylko ramę, z tyłu jak pisałem jest czarna agrowłóknina. Chodzi o
to, że wtedy jest obustronne wytłumianie. Nawet zalecają (gdzieś
wyczytałem), odsunięcie kilka cm od ściany (jeśli to możliwe), przez co
powiększa się powierzchnia tłumiąca. Ja mam w dużym pokoju (40 m2)
tragedię z pogłosem (ok. 1,5 sekundy głownie w paśmie 90-5000 Hz ze
szczytem 1-1,5 kHz), więc jest to szansa na ogarnięcie tego. Grube
kotary, duży dywan, półki, inne meble nie wchodzą w rachubę. Przymierzam
się do 12 sztuk 124x64x10 w dwóch kolorach, w 4 miejscach (4-4-2-2).
Gorzej nie będzie, mam nadzieję że tylko lepiej ;)
Robert.
Rip
2017-10-29 22:22:49 UTC
Post by RK
Mają tylko ramę, z tyłu jak pisałem jest czarna agrowłóknina. Chodzi o
to, że wtedy jest obustronne wytłumianie.
Ale jak za wełną jest sklejka to ona stanowi następną warstwę wytłumiającą. Jak jej nie ma, to dźwięk leci dalej w beton. Nie wiem co by miało tu oznaczać obustronne wytłumianie, przecież ściana dźwięku nie emituje.
Post by RK
Nawet zalecają (gdzieś
wyczytałem), odsunięcie kilka cm od ściany (jeśli to możliwe), przez co
powiększa się powierzchnia tłumiąca.
Zgadza się, ale to tak samo dotyczy panelu, który tył ma.

Rip
Rip
2017-10-30 00:21:18 UTC
Tu jest jeszcze jedna firma robiąca panele. Ta ma płytę HDF z tyłu

https://addictivesound.pl/produkt/absorber-100-x-50-x10/
RK
2017-10-30 07:04:18 UTC
Post by Rip
Ale jak za wełną jest sklejka to ona stanowi następną warstwę wytłumiającą. Jak jej nie ma, to dźwięk leci dalej w beton. Nie wiem co by miało tu oznaczać obustronne wytłumianie, przecież ściana dźwięku nie emituje.
Może dla niskich częstotliwości. Z tym nieemitowaniem dźwięku przez
ścianę, to chyba się mylisz, oglądałem jakiś czas temu testy i
wychodziło co innego ;)
Post by Rip
Zgadza się, ale to tak samo dotyczy panelu, który tył ma.
Nie do końca, odwołuję się do rozmowy ze specjalistą z firmy Bletone,
Nie polecał takiego rozwiązania właśnie z powodu tylnej sklejki ;)
Najlepiej sam zadzwoń i dopytaj.
Robert.
Fëanor Aicanáro

Rip
rezist.com
2018-01-09 15:58:26 UTC
Nie wiem czy APAMA jeszcze funkcjonuje, mieli fajne gabki kiedys.

U mnie zadzialalo polozenie gabki na sufit (tak, tak), drugiej wykladziny na podloge, obicie czesciowo scian deskami (z welna termo cos tam) plus panele z piramidkami plus od 1.55m do sufitu mam nierownomiernie jeszcze wyciete w jakiejs chorej ilosci 80 sztuk styrodurowe kostki 5x5 cm robiace za twardy dyfuzor, plus w rogach za plecami basowe cwiercwalce.

TN
RK
2018-01-09 19:45:45 UTC
Post by rezist.com
[...]
Ja kupowałem panele premium w firmie BadWave (Wawa). Wyjściowo miałem w
salonie ok. 1,6-1,8 sekundowy pogłos ze szczytem w okolicach 700 Hz
(mnie głównie częstotliwości mowy interesowały). Po zainstalowaniu 12
paneli w 5 miejscach (na sufit żona nie wyraziła zgody) mam teraz 1
sekundowy ale jeszcze będzie dywan wełniany. Jak zejdę do ok. 0,8
sekundy uznam to za sukces.
--
Robert.