wyrównanie głośności
d852
2007-08-11 13:02:30 UTC
Witam.
Potrzebuję jakiegoś softu, który wyrówna mi głośność w kilkudziesięciu
plikach muzycznych. Po prostu jeden jest nagrany ciszej a drugi głośniej
i trzeba by to było jakoś automatycznie znormalizować.

Jest takie coś ?
r33lc4sh
2007-08-11 14:22:42 UTC
Post by d852
[...]
wiekszosc edytorow audio moze ci znormalizowac zadana ilosc plikow,
podobnie zreszta jak nero czy inne softy do wypalania
tobie jednak nie chodzi o normalizacje i automatycznie raczej tego nie
zrobisz

pozdr
P.
d852
2007-08-11 14:47:45 UTC
Post by r33lc4sh
[...]
A to nie jest normalizacja głośności ??
Jak zwał, tak zwał, ale czy mógłbyś polecić konkretny soft ?
Wypalanie płytek mnie nie interesuje, więc to w ostateczności.
W Cool Edit nie znalazłem takiej opcji - dla serii plików.
midi-man
2007-08-11 15:03:52 UTC
A to nie jest normalizacja g³o¶no¶ci ??
Jak zwa³, tak zwa³, ale czy móg³by¶ poleciæ konkretny soft ?
Wypalanie p³ytek mnie nie interesuje, wiêc to w ostateczno¶ci.
W Cool Edit nie znalaz³em takiej opcji - dla serii plików.
Pliki muzyczne z roznych przyczyn maja rozniacy sie od siebie poziom tzw.
glosnosci. Np. gdy plik jest zripowany z plyty w zly sposob tak moze sie
dziac. Albo jak realizator, (np. ja) uprasuje kawalek coby byl glosny !
Glosno, znaczy dobrze ;) RK zaraz da mi po uszach. Albo realizator woli nie
prasowac, co by utwor mial wiecej dynamiki...
Czyly reasumujac mozesz to wyrownac automatycznie, ale raczej wyjdzie takie
'mniej-wiecej'. A to dlatego, ze co innego amplituda w pliku audio, a co
innego tzw. srednia glosnosc RMS utworu. Co ciekawe zauwazam, ze amplituda
nie musi byc duza, aby utwor byl glosny. Bardziej sie liczy dobrze wykonany
mix i mastering utworu.
Wiec, jak bedziesz tylko operowal amplituda (przy normalizacji), mozesz np.
spowodowac przesterowanie utworu.

Ok, to co mi przychodzi do glowy, to zastosowanie dobrego limitera i
miernika poziomu RMS, odsluchiwanie i podciaganie treshholdem, dla
wyrownania poziomu glosnosci. Ale najpierw wybierz sobie utwor wzorcowy,
ktorego glosnosc Ci odpowiada. A potem rownaj reszte kawalkow do tego.

Inna mozliwosc to kompresor. Jednak w tym przypadku mozna skopac robote, bo
tez trzeba indywidualnie go ustawiac do kadego kawalka.

Ech...a jak to robi eReFeM, ze wszystkie utwory maja to miecho i jenakowy
poziom glosnosci? ;)

Sorki, ze tak chaotycznie napisalem.

Pawe³
www.midi-man.prv.pl
aka Serenity PL
rezist.com
2007-08-11 15:13:06 UTC
Post by midi-man
Ech...a jak to robi eReFeM, ze wszystkie utwory maja to miecho i jenakowy
poziom glosnosci? ;)
Hard Limit do -8 dB i pozniej w pizdu do gory do -1 :>
--
tomek nowak
http://rezist.com & http://anvilstrike.com
BURG Nieruchomości: http://www.burg.com.pl
ss1
2007-08-11 15:33:22 UTC
Byl jakis prosty free program, ktory normalizowal po RMS-ie pliki, chyba
nazywal sie wav gain - ale nie jestem pewien. I dzialal calkiem skutecznie.
Dzis juz nie pamietam co to bylooooo
ss1
2007-08-11 15:35:53 UTC
Albo "wave gain"
YgreK
2007-08-11 18:28:33 UTC
Post by d852
Potrzebuję jakiegoś softu, który wyrówna mi głośność w kilkudziesięciu
plikach muzycznych. Po prostu jeden jest nagrany ciszej a drugi głośniej
i trzeba by to było jakoś automatycznie znormalizować.
Masz na mysli pliki mp3 czy jakis inny format ?
--
YgreK

http://groups.google.pl/group/pl.rec.muzyka.bin/about
http://www.newsgroups.pl/pl-rec-muzyka-bin/stats-all.html
d852
2007-08-11 18:35:46 UTC
W sumie wszystko jedno - mogę przekonwertować do mp3.
YgreK
2007-08-11 19:23:05 UTC
Post by d852
Post by YgreK
Masz na mysli pliki mp3 czy jakis inny format ?
W sumie wszystko jedno - mogę przekonwertować do mp3.
Nie, nie, to najgorsze co mozna zrobic jesli zamierzasz edytowac.
Jesli rzeczywiscie zalezy Ci zeby dociagnac poziom szczytowy do jakiejs
wartosci bliskiej 0dB w wiekszej ilosci kawalkow, to SoundForge ma Batch
Converter. Ustawiasz sobie parametry i jazda. Tylko prawda jest to, co juz
napisano, ze poziom szczytowy z subiektywnie odczuwalna glosnoscia ma
niewiele wspolnego. Wiekszosc nagran komercyjnych ma poziom szczytowy
bliski 0dB i nic juz nie wskorasz, a roznice nadal bedziesz odczuwal. Nie
da sie hurtem podniesc poziomu sredniego "odpowiedzialnego" za odczuwanie
glosnosci. Chyba ze to jakis jeden instrument nagrany w sesji i masz np.
100 sladow tegoz.

To jakies wlasne kawalki, slady, muzyka z plyt, czy jeszcze co innego ?

JoachimeK
2007-08-12 10:45:20 UTC
Post by midi-man
Ech...a jak to robi eReFeM, ze wszystkie utwory maja to miecho i jenakowy
poziom glosnosci? ;)
Pracuje procesor radiowy, taki jak Omnia czy Orban.
J.
JoachimeK
2007-08-12 10:45:21 UTC
Post by d852
[...]
M.in. Wavelab taka opcje wyrownywania glosnosci. Dziala dosc dobrze. Nie ma
to nic wspolnego z normalizacja.
Ja nie stosuje do tego autoamtow. Jak trzeba zrobic skladanke, z roznych
materialow, robie wszystko recznie, dobierajac jednoczesnie EQ, kompresje
czy limiter, by calosc materialu byla spojna.
J.
rezist.com
2007-08-12 12:09:43 UTC
Post by JoachimeK
Ja nie stosuje do tego autoamtow. Jak trzeba zrobic skladanke, z roznych
materialow, robie wszystko recznie
a tak z ciekawosci, jak Ci sie podoba ostatnia plyta Scootera?

:P
RK
2007-08-12 17:01:56 UTC
Post by midi-man
Albo jak realizator, (np. ja) uprasuje kawalek coby byl glosny !
Glosno, znaczy dobrze ;) RK zaraz da mi po uszach.
Myślę, że ideałem jest tak skompresowany kawałek, w którym na dzień
dobry nie słychać kompresji (czytaj: nie zwraca na siebie uwagi). W
Twoich kawałkach kompresja jest słyszalna, a więc trochę do ideału Ci
jeszcze brakuje ;) Osobiście wolę popracować nad poziomami
poszczególnych instrumentów tak, aby zachować ogólną czytelność,
natomiast kompresowanie jest ostatecznością. Pomijam wymagania co do
głośności we współczesnych mediach. Głośno, tak jak i dużo nie znaczy
dobrze. Wogóle jakakolwiek przesada w którąkolwiek stronę nie jest
wskazana.
--
Robert.